MP37 "Pozytywka"
W Kuchcikowie - czyli propozycje zabaw kulinarnych



Wspólne przygotowywanie posiłków w domu uczy gotowania, rozwija wyobraźnię i doskonale integruje rodzinę. Często szukamy pomysłów na proste w wykonaniu przekąski i napoje, które można przygotować z kilkulatkami.
Przygotowywanie prostych przekąsek to już w wielu rodzinach prawdziwa tradycja. Nawet jeśli nie dysponujemy wieloma składnikami- można stworzyć naprawdę pyszne słodkości (i nie tylko!). Wspólne zabawy kulinarne mają wiele zalet – przede wszystkim wpływają na rozwój dziecka, które:

-poznaje i rozróżnia owoce, warzywa i inne składniki potrzebne w kuchni;
-rozwija swoją kreatywność – szczególnie dobrze widać to podczas przygotowywania deserów z owocami i/lub galaretką. Każda przekąska na pewno będzie nieco inna;
-rozwija zdolności manualne – przelewa, przesypuje, miesza różne składniki ze sobą;
-uczy się czerpania przyjemności z gotowania – wspólne spędzanie czasu w kuchni naprawdę może sprawiać mnóstwo frajdy;
-uczy się planowania sobie pracy i współpracy z innymi;
-doskonali matematykę – np. poprzez odliczanie liczby potrzebnych owoców.

1. LODY – doskonała ochłoda zwłaszcza w upalne, letnie dni ale tez świetny deser w ciągu roku. Wiele osób rezygnuje z samodzielnego przygotowania lodów z uwagi na konieczność długiego mrożenia. Jeśli nie masz możliwości przygotowania np. sorbetów owocowych, skorzystaj z naszego ekspresowego przepisu na ciepłe lody.

Potrzebne będą: mleko, śmietanka w proszku „Śnieżka”, kolorowe galaretki, wafelki, kolorowe posypki.

Sposób wykonania: mleko zmiksuj ze „Śnieżką”. Dodaj zastygniętą galaretkę i ponownie zmiksuj, przełóż do wafelków. Udekoruj posypkami.

2. GOFRY – kilkulatki ( i nie tylko!) je uwielbiają. Mogą stać się atrakcją waszych wspólnych kulinarnych zabaw. Potrzebna będzie jednak sprawdzona gofrownica.

Potrzebne będą: 0,5 kg mąki, 5 jaj, ½ kostki margaryny, 1 proszek do pieczenia, 2,5 szkl. wody; do dekoracji: owoce, cukier puder lub bita śmietana.

Sposób wykonania: rozpuść margarynę i dodawaj po kolei składniki. Na końcu dodaj ubitą pianę z 5 białek.

3. KANAPKI – kolorowe, urozmaicone kanapki pokonają nawet największego niejadka.

Potrzebne będą: pieczywo, warzywa (liście sałaty, ogórki, pomidory, rzodkiewki), żółty ser, opcjonalnie wędlina, ugotowane jajka lub inne składniki; sól, pieprz.

4. SAŁATKI – w przedszkolach królują sałatki owocowe, ale wspólnie z dziećmi w domu można przygotować także i inne sałatki – np. sałatkę z sałatą, kurczakiem i mozzarellą. Wszystko zależy od kulinarnych upodobań dzieci.

5. OWOCOWE SZASZŁYKI I NIE TYLKO – wykonanie smakowitych, owocowych szaszłyków zajmuje dosłownie chwilę. Proponujemy szaszłyki po czekoladowym tuningu!

Potrzebne będą: owoce (mango, jabłka, banany, truskawki itd.); czekolada deserowa, oliwa, długie wykałaczki.

Sposób wykonania: czekoladę rozpuść w kąpieli wodnej. Dokładnie wymieszaj z niewielką ilością oliwy. Pokrojone na kawałki owoce nadziewaj na wykałaczki i maczaj je w płynnej czekoladzie. UWAGA! Decydując się na ten przepis ryzykujesz czystość ubrań i domowego wyposażenia 😉 Pamiętaj zatem o odpowiednim „zabezpieczeniu terenu”, bo taką atrakcję dzieci na pewno zapamiętają na długo.

6. DESERY JOGURTOWE – idea tego typu deserów jest rewelacyjnie prosta. Wystarczy jogurt naturalny lub grecki i kilka innych składników, aby stworzyć naprawdę obłędny w smaku deser. Mając pod ręką podstawowe składniki możecie wspólnie wyczarować nawet tiramisu. Wadą jogurtowych deserów jest jednak konieczność oczekiwania – zwłaszcza, gdy wykorzystujesz galaretki.

Potrzebne będą: owoce (do wyboru), galaretka, ciasteczka (opcjonalnie musli), kubeczki na desery; opcjonalnie: czekolada, nutella, kakao, posypki do dekoracji.

Sposób wykonania: na dnie kubka/szklanki umieść pokruszone ciastka, herbatniki lub płatki śniadaniowe; przykryj je warstwą jogurtu (do którego można dodać nieco cukru pudru). Schłódź w lodówce. Przykryj owocami, stratą czekoladą/posypkami lub zalej tężejącą galaretką. Poczekaj, aż galaretka zastygnie.

7. KOKTAJLE – jeśli szukasz alternatywy dla tradycyjnych słodkości to zdecydowanie opcja dla Ciebie. Przygotowanie koktajlu jest dziecinnie proste, jeśli posiadasz specjalny dzbanek lub mikser z końcówką blendującą. Wystarczy zmiksować wszystkie składniki i w kilka chwil pyszny koktajl jest już gotowy!

Potrzebne będą: owoce (maliny, truskawki, jagody, banany itp.), woda lub jogurt naturalny/maślanka; opcjonalnie cukier.

8. LEMONIADA – wspólne wykonanie lemoniady z dziećmi to doskonały sposób na zaciekawienie maluchów i zastąpienie zdrowym piciem popularnych słodkich, gazowanych napojów.

Potrzebne będą: litr wody, 2 cytryny, kilka łyżek miodu.

Sposób wykonania: Sparzoną cytrynę pokrój w plasterki, z drugiej wyciśnij sok. Wszystko wymieszaj z wodą i miodem. Schłódź w lodówce. Opcjonalnie do lemoniady możesz dodać dekoracyjnie kilka innych owoców.

Życzymy udanych eksperymentów kulinarnych z dziećmi i przede wszystkim – smacznego! 🙂


___