![]()
Jeżeli Twoje dziecko ma kłopoty z nauką, jest niespokojne, drażliwe, boi się oderwać nogi od podłoża albo nie naśladuje po Tobie ruchów, drażnią je dźwięki – być może przejawia zaburzenia integracji sensorycznej. W jaki sposób się one objawiają? Jak można sobie z nimi poradzić i czym właściwie jest integracja sensoryczną? Oto kilka porad i wiadomości okiem i zdaniem Psychologów Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Poniżej znajduje się kilka sygnałów, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka.
Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, koncentracją. Terapia SI najczęściej przebiega w formie zabawy. Poprzez huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów. Jak skutecznie wspierać rozwój dziecka w domu? Oto kilka pomysłów na zabawy i ćwiczenia sensoryczne Naleśnik Skarby w ryżu Zabawa w wannie Malowanie palcami Masy sensoryczne Zaburzenia SI – kilka słów o dysfunkcjach integracji sensorycznej tutaj Zaburzenia integracji sensorycznej – czym są i jak je rozpoznać? tutaj Co wiesz o zaburzeniach integracji sensorycznej? Jak dostrzec sygnały? tutaj
|
…o kłopotach z jedzeniem, żuciem, nagryzaniem…Serdecznie zachęcam do przeczytania artykułu na temat wybiórczości pokarmowej, która ma znaczenie także podczas procesu rozwoju mowy dzieci. Link poniżej: https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/wybiorczosc-pokarmowa-w-kontekscie-integracji-sensorycznej |
Utrwalanie [cz] |
Utrwalanie głoski [cz]1. Powtarzaj starannie:cza, cze, czo, czu, czy acza, ecze, oczo, uczu, yczy acz, ecz, ocz, ucz, ycz2.Zagadki dla bystrzaków – co to jest? * Nosisz ja na głowie. Odpowiedzi możesz narysować 🙂 3. Do powtarzania: czarna czupryna |
Wiosenne odgłosy podwórka |
Wiosenne odgłosy podwórka: OkrzykiTam na wróble stoi strach – ach ach Jaki duży wyrósł groch – och, och! Ty, wietrzyku liśćmi chwiej – hej, hej! Heli dobrze w szkole szło – ho ho! Znów od rana w kuźni ruch – buch buch! Płaksa nie wie, czego chce – eeeee! Drzemią kury w cieniu lip – cip cip! Przeskoczymy przez ten kloc – hoc, hoc! Przemknął zając w poprzek bruzd – szust, szust! Traktor na zakręcie znikł – pyk pyk! Krowy w polu mokną w dżdżu – mu mu! Znowu rozlał mi się klej – ojej! Deszcz załzawia oczka szyb – chlip chlip! Poszedł kaczki wołać Jaś – taś taś! Nie wrzeszcz, bo to ledwie świt – cyt cyt! Wrona też swój okrzyk ma – kra kra! Jurek Władka zgubi trop – hop hop! Od niedzieli zima zła – hu ha! Do snu nucą kotki dwa – aaaa! Jest okrzyków tyle, że Mnie wystarczą właśnie te. Komu mało, takich znam, Ten niech coś wymyśli sam./J.Huszcza/ |
Wiosenne wierszyki |
Wiosenne wierszyki:1. Co słychać na wsi?Co słychać na wsi? Co słychać? Zależy – gdzie. Na łące słychać: kle, kle, kle! Na stawie – kwa, kwa! Na polu – kraaaa! Przed kurnikiem – Kukuryku! Koło budy słychać – Hau! A na progu – miau… A co słychać w domu, Nie powiem nikomu! /W.Chotomska/ 2. Dziwne rozmowy W chlewiku mieszka świnka i trąca ryjkiem drzwi. /A.Aleksandrowicz/
|
ćwiczenia fonacyjne |
Ćwiczenia fonacyjne – wskazówki i pomysły1. Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.Z pomocą ulubionej książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”? Ta zabawa świetnie sprawdza się w podczas jazdy samochodem:)
2. Wierszyki dźwiękonaśladowcze np. Co mówi krowa, gdy jej brak tchu? MU MU MU 3. Naśladowanie śmiechu różnych ludzi: • mężczyzna – głośne „hohohoho” 4. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko „aaaaaaaaaa” lub mruczymy „mmmmmm”. 5. Śpiewanie ulubionych piosenek i mówienie krótkich wierszyków. |
ćwiczenia oddechowe |
Ćwiczenia oddechowe – wskazówki i pomysłyUwaga Rodzice 🙂 • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego; • dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte – powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną; • warto obserwować sposób oddychania podczas snu; • artykulacja (mowa) powinna odbywać się na wydechu;Proste ćwiczenia oddechowe, które można powtarzać w domu: 1. Jednym z ulubionych gadżetów w moim gabinecie jest Dmuchajka. Zadaniem dziecka jest nabranie dużej ilości powietrza przez nos i wypuszczenie mocnym strumieniem przez usta tak aby uniosła się styropianowa piłeczka. Zabawy z Dmuchajką ćwiczą siłę wydechu oraz utrwalają prawidłowy tor oddychania (mając słomkę w ustach nie da oddychać się przez usta).
|
Utrwalanie [rz/ż] cz.3 |
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [rz/ż] – część 31. Przeczytaj wierszyk:„Tchórz”
Brzydko pachniesz Odpowiedz na pytania: 2. Ogródek cioci – przeczytaj, powtórz, narysuj własny ogródek: Ciocia Grzegorza ma nieduży ogródek. Na grządkach dojrzewają różne warzywa i jarzyny: buraczki, rzodkiewka i wiele innych. Pod płotem kwitną żółte i różowe kwiaty. Najpiękniej róże i żonkile.
|
Utrwalanie [rz/ż] cz.2 |
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [rz/ż] – część 21. Przeczytaj wiersz, możesz nauczyć się go na pamięć:„Żabka” Mała żabka prosi żuka, by kałuży jej poszukał. Marzy żabka o kałuży, by się wymyć po podróży. To dla żuka żadna sztuka. /M.Górnicka/ 2. Zagadki dla bystrzaków: * Ma biały żagiel, po wodzie pływa. * Gdy jest ciemno robisz- pstryk * Jakie zwierzę, drogie dziecię, * Zielony fraczek na niej, Odpowiedź możesz narysować 🙂
|
Utrwalanie [rz/ż] cz.1 |
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [rz/ż] – część 11.Powtarzaj starannie trudne wyrazy: brzeżek Grzegorza przerzutka wybrzeże rzeźbiarze rzeżucha żeglarze żarzy żniwiarze żołnierze żubrzątko żużel2. Zagadki dla bystrzaków – odpowiedź narysuj: Co to jest? – Zielona i skacze. – W środku jajka. – Jeździsz na nich po lodowisku. – Ma ją pies na szyi. – Rosną w lesie po deszczu. 3. Powtarzaj starannie wyrażenia: 4. Narysuj 5 przedmiotów, w których nazwach znajduje się głoska [rz/ż]. |
Utrwalanie [sz] cz.2 |
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [sz] – część 21. Powtarzaj starannie: szkolna szatnia szklana szyba szalony szakal szkodliwy szampon szypułka szyszki szeroka szuflada najlepszy szef szlachetne szkło szare kalosze szkolny afisz blaszana puszka koszyk szpinaku pszenna kasza napuszony ptaszek2. Narysuj 5 przedmiotów, w nazwach których znajduje się głoska [sz]. 3. Posłuchaj wierszyka o jeżu. Może spróbujesz nauczyć się go na pamięć ?:) „Jeż” /E.Kulbacka/ |
Utrwalanie [sz] cz.1 |
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [sz] * Zagadki dla bystrzaków (odpowiedzi narysuj w zeszycie): 1. Wiszą w niej ubrania. 2. Myjesz nim włosy. 3. Wkładasz je na nogi, gdy pada deszcz. 4. Uczą się w niej dzieci. 5. Znajdziesz ja nad morzem.* Starannie powtarzaj: blaszany daszek paluszek maluszka powiększona naszywka szybki myszołów lepszy pasztet kosztowna broszka kusza Łukasza wyszywana poszewka wasza szalupa pyszna szynka szary szpak puszka szprotek koszula Szymona kapelusz muszkietera * Rymowane zagadki: |
Dlaczego sowa lata w nocy? |
Dlaczego sowa lata w nocy, a sypia w dzień? Uczeni twierdzą, że w nocy sowę mniej od patrzenia bolą oczy. Ale tak naprawdę, wie o tym każde leśne zwierzę, że w nocy sowę chęć bierze sprawdzić, czy wszyscy już śpią, czy nikt nie zabłądził, czy wszyscy tam gdzie być powinni – są.Koszyczek pełen pytańczytamy, uczymy się na pamięć :), rysujemy sowę… |
Jak wspierać rozwój mowy? |
Jak wspierać rozwój mowy dziecka?
Niezwykle często spotykam się z takim pytaniem: co zrobić, aby moje dziecko zaczęło mówić szybciej, ładniej, chętniej…? Niestety nie ma prostej recepty na wszystkie trudności i jednego sposobu na wszystkie dzieci. Każdy z nas jest przecież inny…:) Pozdrawiam serdecznie życząc nam wszystkim zdrowia:) |
plan zajęć |
Uwaga! Uprzejmie informuję, że w naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia logopedyczne. Poniżej znajduje się plan z podziałem na grupy. Bardzo proszę o przynoszenie zeszytów w dniu zajęć logopedycznych. W pozostałe dni powtarzamy ćwiczenia w domu 🙂 Każda grupa ma wyznaczony dzień tygodnia (zgodnie z tabelką), zajęcia odbywają się co drugi tydzień.TYDZIEŃ I: Poniedziałek — Wtorek — Środa — Czwartek od 20.10.2021r….Va, VI………………….V………….IIIa………….IIITYDZIEŃ II: Poniedziałek — Wtorek — Środa — Czwartek od 27.10.2021r….IIa……………………II………….IV………….IVa |
Co to będzie? 2 |
RYMOWANA ZAGADKA Oto rysowany wierszyk: posłuchaj tekstu i spróbuj narysować elementy zgodnie ze słowami wiersza. Co to? Naucz się na pamięć. Wasze rysunki możecie do mnie wysłać na kwojcik.logopeda@gmail.com. Na pewno każdy będzie inny:) Dobrej zabawy!1. Kółko, kółko i kreseczka, tu laseczka, tam laseczka. Widzi młody, widzi stary, że nam wyszły… okulary!/E.M.Skorek/ 2.Owal, /E.M.Skorek/ |
głoska [g] 1 |
Utrwalamy prawidłową wymowę głoski [g], pamiętamy, że jest ona wymawiana głośniej i mocniej niż [k]. Powtarzamy:
góra Spróbuj zrobić obrazki do wyrazów:) grabie |
NIESPODZIANKA |
Kochani! W ostatnim czasie miałam przyjemność wziąć udział w akcji:„Logopedki w kwarantannie”. Wspólnie z 51 logopedkami z Polski przeczytałyśmy wiersz Jana Brzechwy „Pali się”. Efekt naszej pracy zobaczycie kopiując poniższy link do swojej przeglądarki. Napiszcie proszę czy Wam się podoba? I czy udało Wam się mnie rozpoznać? 🙂 Pani Kasiahttps://www.youtube.com/watch?v=8ZXzx641liU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2HILPxKG9DEuX4uJFEuJ98BGxY922xDnRzV5A8nDnTwQ9Qrm0OtQyL-JM |
Różnicowanie głosek K-G |
Powtarzamy wyrazy parami z [k] i [g]:
goli się -kosi gniazdo – kukułka jabłko – ogryzek górnik – kucharz 🙂 |
głoska [K] |
Głoskę [k] najlepiej jest ćwiczyć leżąc na placach z lekko odchyloną głową do tyłu, można także na siedząco, ale również odchylając głowę do tyłu (język znajduje się wtedy w głębi jamy ustnej). Ćwiczymy!
SYLABY ka, ke, ko, ku, ki, ky aka, ake, ako, aku, aki, aky ak, ek, ok, uk, ik, yk WYRAZY nagłos: kapa, kanapa, koło, kosz, kot, kura, koń, kawa, kubek, kilof, klocki, kapusta, klucz, król, korona, kasztany, korale, kapitan; śródgłos: oko, okno, lalka, ławka, bramka, piłka, ręka, jajko, pokój, mleko, boisko, szkoła, okulary, balkon, rakieta, jabłko, butelka; wygłos: bok, sok, smak, pająk, lizak, ołówek, ślimak, pisak, szalik, znak, robak; |
Co to będzie? |
RYMOWANA ZAGADKA Oto rysowany wierszyk: posłuchaj tekstu i spróbuj narysować elementy zgodnie ze słowami wiersza. Co to? Naucz się na pamięć. Wasze rysunki możecie do mnie wysłać na kwojcik.logopeda@gmail.com. Na pewno każdy będzie inny:) Dobrej zabawy!1. W środku koło, na nim płatek, drugi płatek, trzeci płatek, czwarty płatek, jeszcze kreska. I jest… kwiatek!/E.M.Skorek/ 2. Na domek Tereski /E.M.Skorek/ |
ćwiczymy SZ-RZ/Ż-CZ-DŹ 2 |
Jan Brzechwa, „Jeż”
Idzie jeż, idzie jeż, Pyta wróbel: „Panie jeżu, „Mam ja igły, ostre igły, Idzie jeż, idzie jeż, Zoczył jeż młody szczygieł: „Mam ja igły,ostre igły, Sroka też ma kłopot świeży: „Mam na igły, ostre igły, Wzięła sroka nogi za pas: W dziesięć chwil już była na wsi: Otwierajcie drzwi sosnowe,
|
Ćwiczymy SZ-RZ/Ż-CZ-DŹ 1 |
Przeczytaj, powtarzaj i naucz się wierszyków na pamięć. Pamiętaj o pięknej wymowie. 🙂
[cz]
Kto kwiczy i beczy? ż/rz dż sz /B.Dawczak, I.Spychał/ |
Różnicowanie głosek W-F |
W celu utrwalenia prawidłowej wymowy głosek [W] oraz [F], warto wyćwiczyć te dźwięki powtarzając pary wyrazów:
wałek- fotel kawa- lufa *Uwaga! Zwracamy uwagę na wyrazy, w których głoskę [W] czytamy jak [F], np. latafce, mrófki, łafka, of ce, kfiatki, lodófka, akfarium. |
seplenienie międzyzębowe 4 |
Do powtarzania wyrażenia dwuwyrazowe oraz zdania z głoską [S] – pamiętamy o prawidłowej realizacji! 🙂
wesoła Sabinka 1.Sylwia ma skakankę. 🙂 |
Ułóż taki sam… |
Ćwiczeniem wspomagającym rozwój mowy jest układanie dowolnych elementów według podanego wzoru (zdjęcie poglądowe poniżej). Wygląda niepozornie, ale podnosząc poziom trudności, wspaniale rozwija pracę mózgu. Potrzebne będą: dowolne obrazki (po kilka sztuk takiego samego) – mogą to być samodzielnie narysowane figury geometryczne, np. czerwone i zielone trójkąty lub przedmioty znajdujące się w domu (kolorowe klocki, sztućce). Układamy przed dzieckiem dowolny powtarzalny wzór z posiadanych obrazków (proponuje rozpocząć od 4 elementów, aby sprawdzić możliwości dziecka) i mówimy: ułóż taki sam. Ważne, aby układanie odbywało się od lewej strony do prawej (zawsze!) lub od góry do dołu. Zadanie można stopniowo utrudniać zwiększając ilość elementów oraz odtwarzając wzór z pamięci. Dobrej zabawy! ![]() |
seplenienie międzyzębowe 3 |
Prawidłowa wymowa głoski [S]:język na dole za zębami, zęby razem (złączone), buzia mocno uśmiechniętaWydłużamy dźwięk: sssss….Wyrazy do powtarzania (starannie, powoli) – UWAGA! głoska [s] występuje dwa razy: dyskusja |
seplenienie międzyzębowe 2 |
Prawidłowa wymowa głoski [S]:język na dole za zębami, zęby razem (złączone), buzia mocno uśmiechniętaWydłużamy dźwięk: sssss….Wyrazy do powtarzania (starannie, powoli) – głoska [s] na końcu wyrazu: adres |
seplenienie międzyzębowe 1 |
Prawidłowa wymowa głoski [S]:język na dole za zębami, zęby razem (złączone), buzia mocno uśmiechniętaWydłużamy dźwięk: sssss….Wyrazy do powtarzania (starannie, powoli) – głoska [s] na początku i w środku wyrazu: sad |
Tydzień ćwiczy |
Gimnastyka ciała i języka 🙂 – powtarzamy słowa z wiersza i wykonujemy podskoki i obroty, zgodnie z tekstem. Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo!
„Tydzień ćwiczy” PONIEDZIAŁAŁEK – w górę: Hop! Hop! /Katarzyna Gondek/ |
ćwiczenia dla najmłodszych |
Ćwiczenia logopedyczne dla najmłodszych przedszkolaków (ale nie tylko): 1. Ćwiczenie oddechowe: – wdech noskiem, wydech ustami – wydech maksymalnie wydłużamy – dmuchamy na leżące (np. na stole) małe kawałki papieru lub śniadaniowe kulki czekoladowe (kto dmuchnie mocniej?) 2. Ćwiczenia mięśnia okrężnego ust: – cmokamy, wysyłamy buziaczki – pijemy przez słomkę – dmuchamy przez słomkę (np. do szklanki z wodą – robimy bąbelki, do wanny) – rybka (usta robią kółeczko, delikatnie otwierają się i zamykają) – kląskamy jak konik (to może być trudne, więc próbujemy powoli) 3. Głośno i wyraźnie (nawet przesadnie, z wyraźną mimiką) powtarzamy samogłoski: A, E, O ,U, I, Y. 7. Powtarzamy i pokazujemy (w książeczce, na obrazku) wszelkie wyrazy dźwiękonaśladowcze (mu, kici, pa, bum itp.). Prowadzimy z dzieckiem rozmowę : A jak robi krowa? A jak kaczka? Pokaż gdzie kot ma oko – ooo! Oko. Tu.Jeśli dziecko nie odpowiada, zachęcamy żeby pokazywało paluszkiem i sami odpowiadamy. Chwalimy:) |
Wierszyki łamiące języki. |
Wierszyki ćwiczące języki – wspólnie czytamy, powtarzamy, uczymy się na pamięć…
„Papuga”, Jan Brzechwa „Żółw”, Jan Brzechwa „Struś”, Jan Brzechwa |
Prawidłowy rozwój mowy |
Oto etapy rozwoju mowy u dzieci od urodzenia do ok.4 roku życia. Nie powinny niepokoić mniej więcej sześciomiesięczne odstępstwa od wymienionych etapów, gdyż odzwierciedlają indywidualne tempo rozwoju dziecka. W razie wątpliwości, zapraszam do kontaktu 🙂
Prawidłowy rozwój mowy w czasie: Dziecko rodzi się z predyspozycją do opanowania języka, ale to, jak się nim posługuje, zależy od najbliższego otoczenia -rodziny oraz pierwszych nauczycieli w przedszkolu i nauczaniu początkowym. Pamiętajmy, by dbać o rozwój i poprawność mowy u dziecka. |
memo logopedyczne |
Zabawą logopedyczną może być ulubiona gra przedszkolaków: MEMORY czyli pamięć – wystarczą karty z dowolnymi obrazkami (można je wykonać samodzielnie), ważne aby były podwójne. Jeśli Wasze dziecko pracuje aktualnie nad głoską S, postarajmy się, aby były to obrazki z wyrazami zawierającymi S, np. samolot, sarenka, pasek, włosy, nos… Dobrej zabawy!
|
Uważność i spokój żabki |
Dzisiaj proponuję coś innego… Książka „Uważność i spokój żabki” Eline Snel to mądre, uspokajające medytacje dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Pierwsza książka o medytacji (świeckiej) dla dzieci. Ta prosta, przyjazna i skuteczna metoda zyskała entuzjastyczne opinie setek tysięcy rodziców, dzieci i pedagogów na całym świecie. Polecam! |
głoska F |
Dzisiejsza propozycja to wiersz Wandy Chotomskiej z głoską [F]. Czytamy, powtarzamy, uczymy się na pamięć… Zaczynamy! 🙂
F – jest zdolne niesłychanie, Tylko jednego nie potrafi – |
Głoska W |
Oto propozycja na utrwalanie głoski [W]: czytamy i powtarzamy wiersz Wandy Chotomskiej. Przypominam, że głoskę [W] wymawiamy mocno i głośno. Powodzenia!
Odkąd duże W |
Domowe zabawy logopedyczne |
Szanowni Państwo, Serdecznie zachęcam do aktywnego spędzania czasu w domu z naszymi najmłodszymi. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na zabawy usprawniające naszą buzię. Na początek ćwiczenia poprawiające oddech. Potrzebne będą: – wiatraki – kolorowe papierki, bibułki – piórka – słomki – lekkie (np.styropianowe, do ping-ponga) kuleczki, piłeczki Na wszystko możemy dmuchać bezpośrednio buzią lub za pomocą słomki, można sprawdzić kto w rodzinie ma dłuższy wydech?:) Kto dmucha mocniej? Kto słabiej? Świetnym pomysłem są wyścigi papierowych stworków (na zdjęciu są ślimaki). Pod papierkiem można ukryć obrazek. Powodzenia! Ps.Można poćwiczyć dmuchanie urodzinowej świeczki! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Zajęcia logopedyczne |
Uwaga Rodzice! W związku z wyjątkową sytuacją, zachęcam do korzystania w domu z notatek w zeszytach Państwa dzieci. Znajdziecie tam wskazówki i konkretne ćwiczenia indywidualnie przygotowane dla Państwa pociech. W razie pytań, zapraszam do kontaktu: kwojcik.logopeda@gmail.com 🙂 ![]() Zajęcia prowadzi Katarzyna Wójcik. |
Zajęcia logopedyczne |
Uwaga Rodzice! W związku z wyjątkową sytuacją, zachęcam do korzystania w domu z notatek w zeszytach Państwa dzieci. Znajdziecie tam wskazówki i konkretne ćwiczenia indywidualnie przygotowane dla Państwa pociech. W razie pytań, zapraszam do kontaktu :)A oto jak można ciekawie spędzać chwile z naszymi dziećmi i pracować nad piękną wymową!:) Poniżej kilka propozycji zabaw do wykorzystania przez cały rok. Gorąco polecam:)JAK SIĘ BAWIĆ W DOMU? Jest wiele zabaw, które nie tylko sprawią radość całej rodzinie, ale też znacząco poprawią sprawność aparatu mowy, oto moje propozycje: * liżemy lody – mniam….:) * robimy bańki mydlane – na przykład w kąpieli za pomocą słomki * pijemy przez słomkę ulubione napoje (to bardzo poprawia napięcie mięśni wokół ust) * wysyłamy buziaki do mamy, taty, rodzeństwa 🙂 * wdychamy powietrze nosem,a wydychamy ustami- staramy się, aby WYDECH był jak najdłuższy * robimy śmieszne miny przed lustrem * głośno i wyraźnie powtarzamy samogłoski: A, E, O, U, I, Y * wspólnie czytamy… nawet na plaży
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA: Drodzy Rodzice! RODZINNE PODSKOKI W OGRODZIE ZIMA |