
29 kwietnia- Międzynarodowy Dzień Tańca
Dla dzieci w wieku przedszkolnym- TANIEC jest formą aktywności przejawiającą się w określonej formie ruchowej, sposobem przeżywania i przekazywania emocji oraz fizycznego i duchowego wyrażenia siebie.
Dziecko używając swego ciała w różnych sytuacjach nie tylko eksploruje je, ćwiczy i doskonali, ale również poznaje siebie i swoje otoczenie. Ćwiczenia ruchowo-taneczne zaspokajają nie tylko potrzeby ruchowe dziecka, ale także rozwijają szereg jego dyspozycji psychofizycznych jak spostrzegawczość, pamięć, koncentrację uwagi, szybką reakcję, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. Aktywizują także ciało i umysł dziecka, rozwijają jego wyobraźnię, mobilizują do działania, łagodzą kompleksy, nieśmiałość i lęk, dostarczają nowych wrażeń i doświadczeń w zakresie komunikacji i współdziałania w grupie, wyrabiają dyscyplinę wewnętrzną, uczą świadomego panowania nad ruchem ciała.
Ruch jest bardzo istotnym elementem w życiu człowieka, a szczególnie ważnym w życiu dzieci. Dzięki niemu mogą się one prawidłowo rozwijać zarówno fizycznie (ćwiczenie mięśni i ścięgien), jak i psychicznie (dotlenienie mózgu).
Aktywność ruchowa pomaga również rozładowywać niespożyte zasoby energii. Podczas zajęć tanecznych dziecko nabywa umiejętności współdziałania w grupie, odnoszenia się z szacunkiem do kolegów i koleżanek. Poznaje formy grzecznościowe .
Wiele małych dzieci często jest zamkniętych w sobie i boryka się z pierwszymi kompleksami, które utrudniają im swobodne zachowanie w grupie. Taniec stwarza możliwość przełamania tych barier, pomaga nawiązać i utrzymać kontakty między dziećmi. Dodatkowo, taniec do spokojnej muzyki o łagodnej linii melodycznej pełni funkcję relaksacyjną i uspokajającą.
Podczas zajęć rytmicznych, muzycznych -dzieci uczą się podstawowych kroków i figur tanecznych, które wykorzystywane są później w choreografii. Dzieci pracują także nad poprawną sylwetką, rozwojem słuchu i poczucia rytmu.
Mimo, że program podaje, iż w przedszkolu należy stosować proste formy taneczne, uwzględniające głównie polskie tańce ludowe, nie sposób pominąć innych tańców, które mogą i powinny znaleźć się w repertuarze dzieci np. tańce integracyjne, ekspresyjne, tańce w oparciu o pedagogikę zabawy i Tańce Klanza.
Uczestnictwo w zajęciach pomaga przełamać lęk, nieśmiałość, podnosi poczucie własnej wartości, pozwala wyrazić uczucia i emocje, których dzieci czasem nie potrafią nazwać, a przede wszystkim, wywołuje wiele uśmiechu na buziach naszych przedszkolaków.
Odpowiadając na potrzeby dziecka- ponad 20 lat temu założyliśmy w naszym przedszkolu- zespół Taneczny „Wiercipięty”. Zajęcia w zespole przeznaczone są dla dzieci 5-cio – 6-cio letnich , które chcą wyrażać się w tańcu, przejawiają zainteresowania taneczne.
Obszar tematyczny, w ramach przygotowanego Projektu Edukacyjnego „WIERCIPIĘTY- TANIEC I ZABAWA”- obejmuje:
zabawy taneczne, jako formy aktywności ruchowej,naukę tańców integracyjnych, ludowych, narodowych, disco, naukę tańców z szerokiego wachlarza tańców z różnych stron świata (tańce hiszpańskie, portugalskie, włoskie, francuskie, serbskie, rosyjskie, ukraińskie, słowackie, słoweńskie itp)zajęcia relaksacyjne o odprężające,
ruch przy muzyce, jako forma uwolnienia pozytywnej energii, obsługę imprez i uroczystości organizowanych w mieście,regionie, województwie, przedszkolu,
udział w konkursach, przeglądach tanecznych- z wieloma sukcesami i nagrodami.
Instruktorki i opiekunki Zespołu: Monika Duda i Monika Deręgowska